سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[پیمان] دوستی را نگه دار، گرچه دیگری آن را نگه ندارد . [امام علی علیه السلام]
 
یکشنبه 87 آذر 17 , ساعت 4:41 عصر

 1? نکته درباره تخم مرغ -                                                      مهندس علی رضایی.

1-  یک تخم مرغ تازه را اگر در ظرف آبی وارد کنیم در میان آب غرق می گردد در حالیکه یک تخم مرغ کهنه بر سطح آب شناور می ماند. 

2- دلیل شناور ماندن تخم مرغ کهنه بر سطح آب رشد کیسه هوایی تخم مرغ در اثر گذشت زمان و تبخیر آب تخم مرغ از آن است. 

3- رشته های نخی شکل سفید رنگ موجود در سفیده تخم مرغ شالاژ نامیده می شود و ساختار شالاز از پروتئین تشکیل شده است  که وظیفه رشته شالاز در تخم مرغ نگهداری زرده در مرکز سفیده تخم مرغ است. 

4-- کدر بودن سفیده تخم مرغ به دلیل وجود دی اکسید کربن موجود در تخم مرغ است دلیل این امر دی اکسید کربن موجود در تخم مرغ بوده که فرصت خروج از پوسته را نیافته است. 
5- خوردن تخم مرغ خام صحیح نیست زیرا خطر مسمومیت غذایی تخم مرغهای خام و ناپخته بالاست و بهتر است که غذاهای حاوی تخم مرغ خام مصرف نشوند. 

6- سطح پوسته تخم مرغ حاوی روزنه های بسیار است و اگر تخم مرغ را در بسته های مخصوص خودشان نگهداری ننماییم ، از این طریق تخم مرغ بو و طعم غذاهای درون یخچال را جذب می نماید. بهترین راه ذخیره تخم مرغها این است که در بسته های مخصوص خود و در یخچال نگهداری شوند و تخم مرغهای تازه را می توان در بسته بندی های مخصوص خودشان و در دمای یخچالی 4 تا 5 هفته پس از تولید نگهداری کرد. 

7- جهت کاهش کیفیت تخم مرغها بایستی به محض خرید،تخم مرغها را از یخچال فروشگاهها آنها را به یخچال منازل منتقل کرد زیرا که تخم مرغها نیز مانند سایر مواد غذایی فسادپذیر بوده و دارای تاریخ مصرف است. اگر تخم مرغ را در فضای باز نگهداری نماییم این امر فساد تخم مرغ را تسریع می بخشد. 

8- گاهی اوقات لکه های خونی کوچک در زرده تخم مرغ دیده می شود ، این لکه ها دلیل بر نطفه دار بودن تخم مرغ نیست ، بلکه به علت پارگی عروق خونی بر روی زرده در طی شکل گیری تخم مرغ بوجود می آیند و از تخم مرغ های دارای لکه خونی می توان استفاده نمود بطوریکه می توان با نوک چاقو آن لکه ها را برداشت و از تخم مرغها استفاده نمود. 

9- تخم مرغها را بر مبنای کیفیت پوسته ، کیفیت داخلی و اندازه کیسه هوایی آنها درجه بندی می کنند. 

10-پوسته یک تخم مرغ معمولا" حاوی انواع میکروارگانیزم هاست که با ضدعفونی نمودن ، شستن و پاک کردن پوسته یک تخم مرغ می توان خطر مسمومیت توسط میکروارگانیزمها را کاهش داد و برای کاهش احتمال خطر مسمومیت به هنگام طبخ غذا با تخم مرغ نباید از تخم مرغهای آلوده ، ترک دار ، شکسته و … استفاده نمود و از روشهای اصولی چون شستن دستها ، ضدعفونی کردن وسایل و ظرفهای آشپزخانه و غیره بهره برد. 




لیست کل یادداشت های این وبلاگ